Cultura enceta el festival Emergències, un espai de reflexió per a reivindicar la cultura com a eina de transformació - Comunicación y prensa
Cultura enceta el festival Emergències, un espai de reflexió per a reivindicar la cultura com a eina de transformació
Aquesta primera edició es durà a terme del 26 de març al 3 d'abril
Palma, 11 de març de 2022.- L'Àrea de Cultura de l'Ajuntament de Palma, ha presentat aquest divendres al teatre Catalina Valls la primera edició d'Emergències, Festival d'idees, projectes i trajectòries per a un futur possible, una aposta de l'Àrea per a crear un espai de reflexió i reivindicar la cultura com a eina de transformació. Aquesta primera edició es durà a terme del 26 de març al 3 d'abril, sota el lema "Identitats. Quan jo som l'altre".
Emergències, un projecte que han tirat endavant els tècnics i els treballadors de l'Àrea de manera col.lectiva, es durà a terme cada any, amb les portes obertes a totes les disciplines artístiques, espais i formats que puguin contribuir a l'anàlisi dels moments crucials que viu la societat i que avancin cap a noves idees per a gestionar el futur de les persones en comú.
Quant al lema d'enguany, aposta per reflexionar sobre com el concepte d'identitat ha entrat en crisi a diferents nivells. Les identitats personals i polítiques, els feminismes, les qüestions LGTBI, el patriarcat i les identitats nacionals són categories revisables en un món canviant.
"Amb aquest projecte hem volgut englobar el màxim de disciplines i també programar a espais no convencionals", ha assenyalat la directora general de Cultura i Comunitat, Tina Codina. "Estam en una situació d'emergència sanitària, climàtica, geopolítica i social i la cultura pot ser una eina de transformació", ha dit per la seva part el tinent de batle de Cultura i Benestar Social, Antoni Noguera, qui ha subratllat que "la cultura no és només exhibició sinó també reflexió".
Programa
. Dissabte, 26 de març
PINK ROOM
De D Loves The Sodomites
Lloc: Fundació Miró Mallorca
Hora: 20 h
Aquesta performance representa el procés, des de la negació fins a l'acceptació, a la qual s'enfronta el subjecte durant la construcció de la seva pròpia identitat com a resultat d'un llarg viatge d'introspecció i autoconeixement, tal que desconstrueix i subverteix, en la seva essència, la concepció i la representació binària del gènere i la sexualitat enmig del patriarcat.
Autoria i interpretació: Daniel Amorós
Videografia: Carlos Torrico, Laura Ribatallada i D Loves The Sodomites
. Diumenge, 27 de març
EL NO DRAMA DE LA RUPTURA AMB NA JOANA
Cia. Bleda Insípida
Lloc: pati del Castell de Bellver
Hora: 11.30 h
Text, acrobàcies aèries i moviment.
Posterior col.loqui guiat: es partirà de l'espectacle per a reflexionar sobre la identitat de gènere.
Intèrpret i autora: Alicia Rechac
Veu en off: Laura Marín
Coach escènic: Atic H Deba
Mirada de moviment: Milki Lee
Projecte escenogràfic i estructures: Las Hijas de Fuller
Text original: Els Pets, Javier Barandiarán, Laura Marín i Alicia Rechac
. Dilluns 28, 29 i 30 de març
Taller
AIXÒ NO COMENÇA NI ACABA, SIMPLEMENT ES MOU
A càrrec de La Lioparda
Lloc: Teatre Mar i Terra
Hora: de 17 a 20 h
Laboratori de cos i moviment al voltant de corporalitats dissidents i identitats estratègiques. En temps de pandèmia, rere la pantalla, emergeixen debats al voltant de les identitats on els cossos no són presents. És urgent generar espais de debat en què els cossos i, per tant, l'hàptica, esdevenguin protagonistes.
A càrrec de Leo Alburquerque i Manuela Acereda
. 29 de març
Cinema al Municipal
ELS TESTIMONIS DE PUTIN, de Vitaly Mansky
Lloc: Teatre Catalina Valls
Hora: 19 h
VO russa amb subtítols en català
Com si es tractàs de l'entrada a una nova era, el 31 de desembre de 1999 Rússia coneixia el seu nou i actual president: Vladímir Putin. Com va ser el seu ascens al poder? Com s'ha convertit en un dels polítics més influents i controvertits del panorama mundial?
Direcció: Vitaly Mansky
Producció: Natalia Manskaya, Gabriela Bussmann, Filip Remunda i Vít Klusák
Edició: Gunta Ikere
So: Anrijs Krenbergs
Música: Karlis Auzans
Empreses productores: StudioVertov, Golden Egg Production i Hypermarket
Distribució: Docs Barcelona Distribution
. Dimecres 30 de març
Concert
INSECTADANCE MUSIC de JANSKY
Lloc: parc Krekovic
Hora: 19.30 h
Jansky ens proposa escoltar els insectes que conformen la nostra banda sonora diària, sense les limitacions de l'orella humana, a través d'aquest concert ple de ritmes i atmosferes que s'han creat a partir d'enregistraments reals d'insectes de Mallorca
Laia Malo: veu i sàmpler
Jaume Reus: flauta travessera, percussió i sintetitzadors
Vestuari d'Aloma Lafontana
. Dijous 31 de març
Conferència performativa
AIXÒ NO COMENÇA NI ACABA, SIMPLEMENT ES MOU
La Lioparda
Lloc: Teatre Mar i Terra
Hora: 19 h
Com el cos afecta la paraula i com la paraula és afectada pel cos? Un dispositiu que convida a explorar diversos formats per al debat jugant amb les possibilitats creatives del so, la resposta que balla el silenci o moure's en l'espai entre la música i el propi cos. Dispositiu inspirat en Esther Ferrer.
A càrrec de: Leo Alburquerque (direcció i performer), Elsa Pizà (espai sonor), Lola Fernández i Manuela Acereda (ajudants de direcció i dramatúrgia)
. Divendres 1 d'abril
TORUSTO. LA PALABRA PERDIDA. PERFORMANCE 469, d'Ester G. Mecías + Concert PRIMERA MORT
Lloc: Vivers Municipals
Hora: 18.30 h
TORUSTO. LA PALABRA PERDIDA. PERFORMANCE 469, d'Ester G. Mecías
És un espai multidimensional amb capes d'informació que es transfereixen a diferents nivells. Parteix de la trobada entre dues en la qual la pell, la respiració, els pensaments i el silenci creen. Es compon de sis fases: recerca, trobada, retrat, escultura, instal.lació i performance.
Performance: Ester G. Mecías
Cocreadores: Cèlia Prats Toran, Eva Nöltner, Laura Martí, Coral Quatrecases i Archs, Nuria Can Lorente, Irene Sevilla, Cristina Pescali, Isabel Martínez, Maria Eugènia Pérez-Blanco, Nini Quetglas, Candela Sol
Concert
PRIMERA MORT
Amb el nom de Primera Mort es presenta el projecte musical més personal de Narcís R.E., conegut en l'escena local per la seva implicació en bandes com Come Animal!, Island Cavall, Colega Chungo o Barrera. Damunt l'escenari l'acompanyen els músics amb qui va compartir formació dins Island Cavall: Fernando Mateo, Javi Castillo, Chano Morales i Gabi Capllonch.
Narcís R.E.: veu i guitarra principal
Fernando Mat: guitarra acústica i cors
Chano Morales: bateria i cors
Javi Castillo: baix i cors
Gabi Capllonch: teclats
. Dissabte 2 d'abril
ANAVA EN BICICLETA I EM VAN DIR TERRORISTA
Col.lectiu Güilis
Espectacle de carrer itinerant.
Punt de trobada: la Rambla, a l'escultura Lugar de encuentro V, d'Eduardo Chillida
Hora: 11 h
Les Güilis són un col.lectiu d'artistes dissidents de Palma que irrompen a l'espai urbà mitjançant intervencions compostes d'imatges físiques que parteixen d'un qüestionament sociopolític. Creuen que és necessari combatre l'alienació i l'individualisme per a recuperar l'espai comunitari.
Creació: Col.lectiu Güilis
Intèrprets: Cintia de Luis, Gypsy Nel.lo Peeters, Joan Maria Pascual, Joan Severa Bibiloni i Lluki Portas
Visita comentada
INVENTAR LES REGLES I DUR-LES A TERME
Relectura del Teatre Principal de Palma a càrrec de Daniel Gasol
Lloc: Teatre Principal
Hora: 12.30 h
Visita guiada: 50 minuts
La visita guiada Inventar les regles i dur-les a terme revisa històricament espais del Teatre Principal de Palma, com la façana, l'escenari, les taquilles o els camerinos, amb l'objectiu de plantejar des d'una perspectiva crítica l'estructura i representació de la societat com una obra de teatre on encarnar papers imposats des del gènere, la classe social o el treball.
# JUANA DOLORES #
* MASSA DIVA PER A UN MOVIMENT ASSEMBLEARI *
Cia. Antic Teatre
Lloc: Teatre Xesc Forteza
Hora: 20 h
# JUANA DOLORES # * massa diva per a un moviment assembleari * és un solo performatiu contra la idea d'estat-nació que a partir de la descontextualització de la ideologia, la simbologia i la terminologia marxistes-leninistes, exhibeix el dolor de l'individu enfront de la comunitat com un desig de ser sexualitzat socialment i culturalment, com una confessió, com una declaració d'amor.
Autoria (direcció, interpretació, text): Juana Dolores
Comissariat polític: Josemi Gutiérrez i Kevin Guerrero
Disseny de so: Sofía A. Martori
Disseny d'il.luminació: Adrià Garriga i Semolina Tomic
Disseny i edició del cançoner: Sandy Moldavia
Acompanyament artístic: Semolina Tomic, David Aguilar i Rita Rakosnik
Producció: Antic Teatre
. Diumenge 3 d'abril
QUÈ DURA PER SEMPRE AVUI?
De Bartomeu Sastre
Lloc: Sala de Música de Can Balaguer
Hora: 11 h
Què dura per sempre avui? investiga sobre la tradició oral mallorquina, recuperant algunes tonades i gloses però també creant-ne de noves. Unes composicions que xerren de temes quotidians, que es cantaven mentre es treballava o en temps d'esbarjo, tot relacionant-ho amb el pas del temps i de la memòria que perdura.
INDIGESTAS
De Rodrigo García Marina i Carla Nymann
Lloc: Can Balaguer
Hora: 12.30 h
Indigestas dona nom a una sensació vaga de malestar a la part superior de l'abdomen o al ventre. Freqüentment es presenta durant o immediatament després de menjar. Entre les projeccions, la poesia, l'embafament i la performance, Indigestas és un viatge de so i d'imatge no lineal al voltant del desig, l'excés, la falta de solemnitat i la indecència.
Direcció, creació i interpretació: Rodrigo García Marina i Carla Nyman
Projeccions i texts: Carla Nyman i Rodrigo García Marina
LA DARRERA OPCIÓ
De Clara Ingold i Josep Orfila
Lloc: Teatre Municipal Mar i Terra
Hora: 19 h
Dos amics han decidit deixar enrere la vida com l'havien coneguda fins ara, emprendre una aventura revolucionària per a ells: desconnectar de tot i de tothom. La darrera opció per a rompre amb la inèrcia i agafar definitivament les regnes de la seva vida. O no...
Text: Clara Ingold
Interpretació: Clara Ingold i Josep Orfila
Direcció: Llorenç Balaguer i Clara Ingold
Escenografia: Xesca Salvà i Llorenç Balaguer
Espai sonor: Jaume Manresa
Il.luminació: Llorenç Balaguer
Tècnic: Albert Vizcarro
Vestuari: Pau Aulí, Clara Ingold i Josep Orfila
Una coproducció de Rata Cultura Expandida i Teatre Principal
Fecha última modificación: 12 de abril de 2023