Publicador de continguts


"La condición vocal", una reflexió sobre tot allò que hi ha darrere la veu i la paraula, s'estrena al Solleric


26 / de maig / 2021

La proposta "La condición vocal", comissariada per Marta Ramos-Yzquierdo, reuneix quatre treballs inèdits de Laura Llaneli i es podrà veure a l'Espai Dipòsit del Casal Solleric fins al 22 d'agost

Aina Bausà: "el joc metafòric que ens proposen l'artista i la comissària conviden a reflexionar sobre les estructures culturals i de gènere que ens conformen de manera gairebé invisible"

Palma, 26 de maig.- "No és només el que es diu, sinó també com podem dir-ho. No són només la veu i la paraula, sinó també el so, la seva força i la seva reverberació. Paràmetres com volum, potència i propagació espacial d'un so influeixen en la definició de la recepció de l'altre, de la vibració del seu cos o de l'enunciació de la seva existència. Segons com descodificam aquesta recepció, podem perfilar estructures en què identificar patrons normatius socioculturals que limiten les potencialitats de l'ésser. Igual que hi ha una condició de gènere, podríem parlar d'una condició vocal i ambdues s'entrecreuen", explica la comissària, Marta Ramos-Yzquierdo.

La directora general d'Arts Visuals, Aina Bausà, el director general de Promoció i Difusió Cultural, Marcos Augusto, la comissària, Marta Ramos-Yzquierdo, i l'artista, Laura Llaneli, han presentat avui la proposta "La condición vocal", que es podrà veure a l'Espai Dipòsit del Casal Solleric fins al 22 d'agost.

La mostra, comissariada per Marta Ramos-Yzquierdo, reuneix quatre treballs inèdits de Laura Llaneli: la peça sonora Al oído; el vídeo If it does not work you just look like a crazy lady screaming; la instal.lació Scream queens: dues ones de crit i l'acció col.lectiva Cridar sense motiu, al costat de la performance i instal.lació Hace tiempo que no te susurro... L'artista continua la seva investigació sobre patrons sonors, la seva conformació formal i la seva repercussió en les estructures socials com a productes culturals. Des de la formalització i l'activació de dispositius i accions, Llaneli provoca l'oient a escoltar atentament i descobrir les possibilitats del camp sonor i de la veu com a agència, amb voluntat i desig d'actuar, des d'una actitud política i repensant el conjunt de relacions des de les teories feministes i queer.

Bausà ha explicat que "«La condición vocal» ens fa prendre consciència de la importància política del so i de l'escolta. El joc metafòric que ens proposen l'artista i la comissària –recórrer l'Espai Dipòsit com si es tractàs de l'oïda interna– mentre escoltam, fa que amb el propi cos, més enllà de la mirada, reflexionem sobre les estructures culturals i de gènere, que com a fils gairebé invisibles, ens conformen."

L'artista Laura Llaneli ha afegit que "el projecte dona veu a un nosaltres, les vides silenciades per les jerarquies de poder heteropatriarcals, que defineixen el que és permès, correcte, vàlid: als que han hagut de parlar en veu baixa, sense alçar el to, o als qui se'ls ha prohibit cridar; qualificades d'histèriques perquè donaven curs emocional a un cabal interior sonor. Dones, però no només dones, sinó qualsevol cos no normatiu, qualsevol subjectivitat alterna. La seva sonoritat trenca patrons i enuncia nous camps de ressonància"

Cadascuna de les peces de l'artista Laura Llaneli presents a la mostra serviran per a proposar al visitant maneres de desactivar els codis vocals imposats, en un recorregut que comença amb l'acció de xiuxiuejar per a acabar amb la de cridar. D'aquesta manera, en veu baixa i gairebé acariciant el cos amb l'alè, el murmuri es convertirà en un mitjà d'infiltració d'altres missatges, altres històries i altres formes de relació possibles. A l'altre extrem, dos dels últims treballs de Llaneli reivindiquen el crit femení com un lloc d'empoderament, personificat en la figura de les scream queens (reines del crit) cinematogràfiques, cristal.litzant, tant metafòricament com material, la potència que la veu pot adquirir en la seva enunciació conscient.

Accions col.lectives

Les dues accions col.lectives que es realitzaran també treballen amb els dos extrems de l'ús de la veu. Hace tiempo que no te susurro... rescata l'acció afectiva de la remor en uns moments en què la por provoca reaccions de distanciament.

El 27 de maig a les 12 h, al pati de Casal Solleric, vuit convidats activaran els dispositius ideats per l'artista, per a xiuxiuejar i guardar secrets. El dissabte 29 de maig a les 11 h, començarà el taller paral.lel de recerca d'entorns urbans a la ciutat de Palma on es pugui cridar; plantejarà la necessitat dels espais d'expressió abstracta com a resistència a allò previsible. Per a participar en aquesta activitat cal sol.licitar-hi plaça a l'a/e solleric@palma.cat.

Tota l'exposició "La condición vocal", per tant, cerca activar en el públic la capacitat d'escolta atenta. Des de l'inici, i com a proposta curatorial, la veu serà la que guiï el recorregut, convidant a moure els nostres cossos per les sales del Dipòsit com si es tractàs d'ones sonores travessant l'oïda interna. La proposta curatorial inclou un text introductori que no estarà escrit a la sala, sinó disponible per a ser escoltat en la veu de tres dones, en les seves versions en castellà, català i anglès. A continuació, les peces de Laura Llaneli convidaran el públic a compartir formes d'acció que activen la veu, en l'esfera de l'individual i del col.lectiu, per a obrir-se a augmentar l'ona expansiva d'aquests sons des del qüestionament crític de com podem significar la nostra pròpia capacitat d'articular(-nos) des d'allò sonor. El projecte comptarà amb una publicació trilingüe disponible per al públic al web del Casal Solleric (data prevista de llançament, a finals de juny).

Data darrera modificació: 6 de març de 2023