Publicador de continguts


Activitats d'educació ambiental a les platges


11 d’agost de 2010

Per primera vegada, Palma ha obtingut enguany una de les tres distincions temàtiques existents a Espanya en la categoria d'Informació i Educació Ambiental. L' Associació d'Educació Ambiental i del Consumidor (ADEAC), entitat que concedeix les Banderes Blaves a les platges, també concedeix les denominades 'distincions temàtiques' a municipis espanyols que han obtingut la bandera blava i que han realitzat un esforç digne de difusió com a exemple d'excel.lència. A Palma, els tallers d'informació i educació ambiental són a càrrec de Creu Roja.


Aquest guardó s'ha d'afegir al de ruptura de barreres arquitectòniques i atenció a persones amb necessitats especials l'any 2005 i de salvament i primers auxilis l'any 2007. Amb el guardó 2010 d'Informació i Educació Ambiental, Palma compta amb les tres distincions temàtiques que atorga ADEAC.


Objectiu general de les activitats d' Informació i Educació Ambiental

Conservar els valors ambientals de les platges, creant un comportament dels usuaris de les platges de Palma respectuós amb el medi ambient.


En total hi ha 14 sessions durant l'estiu (una al Dia del Medi Ambient a la Plaça d'Espanya i la resta a les diferents platges de Palma).


Objectius específics:


1. Donar a conèixer bones pràctiques ambientals a les platges de Palma, amb un èmfasi especial en els residus.

2. Donar a conèixer les principals característiques ambientals de les platges de Palma (flora, fauna, dinàmica litoral, iniciatives municipals).


Activitats d'educació ambiental a les platges


Cada sessió incluourà totes les activitats que es detallen a continuació:


Joc de les espècies: composat per 24 làmines de 35x35cm. Els participants, organitzats en grups, han de trobar les parelles de flora i fauna.



Cada residu al seu lloc: els participants, organitzats en grups, van per la platja recollint residus (equipats amb una bossa de fems i guants de protecció). Posteriorment es fa un munt amb tots els residus recollits i es classifiquen en els contenidors adequats.


Pesca com cal!: els participants, equipats amb una canya de pescar, amb un iman en comptes d'ham, pesquen animals magnètics que floten en l'aigua. Una vegada pescat, els participants miren darrera i comproven si ho han fet bé o no (siera una espècie protegida o no). El voluntari aprofita per explicar per què algunes espècies no es poden pesca


La sal del mar: una cuina solar, fent bullir aigua de mar, permet comprovar

la quantitat de sal que conté.


Joc dinàmic: Xarxes d'arrastre. Es tracta del clàssic joc de la xarxa, aranya, etc. Es marca a la sorra un espai de joc(30x10m). Un nin és la 'xarxa d'arrastre', que es col.loca al mig i ho deixa passar a la gent. Els altres són espècies protegides del litoral, que han d'intentar passar

sense ser enxampades. Els nins porten penjant del coll un cartell amb el dibuix de l'espècie que són.


Activitats d'educació ambiental a les platges


Joc dinàmic: Arrencar pegellides. Es tracta del clàssic joc de 'arrencar cebes'. Els participants s'asseuen al terra, agafant-se els uns amb els altres formant una fila: són les pejellides de les roques. Un altre, dret davant, ha de provar d'arrencar-les. L'educador explica que està prohibit arrencar les pegellides i altres crustacis de les roques.



Materials sensibilitzadors


Durant el desenvolupament de la sessió, un voluntari ambiental de Creu Roja anirà passejant-se per la platja repartint els fulletons de bones pràctiques i de passatemps, entre les persones que no participen de les activitats.


  • Fulletó de bones pràctiques
  • Fulletó de passatemps
  • Gorra sensibilitzadora
  • Barret sensibilitzador

Data darrera modificació: 23 de març de 2023