Publicador de continguts


Arriba a Palma el primer bus elèctric de la flota de l'EMT


3 / de març / 2023

Hila: "Avui és un gran dia per a Palma i per al transport públic; aquest és el millor vehicle que circularà pels carrers de Palma; és un vehicle de zero emissions, gràcies al qual l'EMT de Palma es col.loca entre les primeres EMT d'Espanya"

L'adquisició els 12 primers busos elèctrics de l'EMT Palma està finançada per la Unió Europea - Next Generation EU - Pla de recuperació, transformació i resiliència, a través del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana

A partir de la setmana que ve el primer bus elèctric s'integrarà a la xarxa de l'EMT Palma en període de proves

Palma, 3 de març de 2023.- El batle de Palma, Jose Hila, juntament amb la presidenta del Govern, Francina Armengol, el tinent de batle de Mobilitat Sostenible, Francesc Dalmau, i el vicepresident del Govern i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius, Juan Pedro Yllanes, han realitzat avui el primer recorregut des de la plaça del Rei Joan Carles I amb el primer bus elèctric que s'incorpora a la flota de l'EMT Palma. L'acte ha comptat també amb la presència del gerent de l'EMT, Mateu Marcús, i el responsable comercial d'Irizar, Iñigo Azcona.

El nou vehicle de 12 metres s'incorpora des d'avui en període de proves a l'EMT Palma i és un prototip dels 12 busos elèctrics de 12 metres que es varen adjudicar a l'empresa Irizar e-mobility per un import de 7.809.600 euros.

Aquests nous busos elèctrics han estat finançats amb 2,4 milions d'euros procedents de fons Next Generation i 1.123.000 euros de la llei de Capitalitat del Govern.

Hila ha explicat que "avui és un gran dia per a Palma i per al transport públic; aquest és el millor vehicle que circularà pels carrers de Palma; és un vehicle de zero emissions, amb ell l'EMT de Palma es col.loca entre les primeres EMT d'Espanya. Aviat arribarà el primer d'hidrogen i som pioners en la incorporació de nova tecnologia. No és una passa aïllada perquè hem incorporat aquests anys 165 autobusos, cosa que suposa haver renovat un 90 per cent de la flota", ha dit el batle.

Armengol ha explicat que aquesta és una passa important per a Palma. "Fent feina conjunta és com trobam les millors solucions; compartim objectius i des de 2015 feim feina com a Govern per a lluitar contra el canvi climàtic des de l'entorn local i des del transport potenciam un transport col.lectiu i facilitam el dret a la mobilitat", ha dit.

Yllanes, per la seva banda ha explicat que potenciar el transport col.lectiu de zero emissions és una passa important per a millorar la qualitat de vida i de l'aire de Palma i per a potenciar la "descarbonització". "És una línia essencial en la transició energètica de la nostra comunitat i la d'avui és una primera fita", ha dit.

Nou disseny "disruptiu"

Dalmau ha explicat que és un nou bus urbà amb un disseny "disruptiu", que aporta una major visibilitat per al conductor, més comoditat per a l'usuari i finestres que aprofiten al màxim la llum del sol, cosa que ajuda a reduir el consum d'il.luminació interior. "El vehicle consta de tres bateries que tenen uns 430 kilowatts hora i tenen una autonomia d'entre 16 i 18 hores, que encaixa amb l'operativa de servei i una càrrega d'entre quatre i sis hores", ha dit.

A partir de la setmana que ve aquest prototip circularà a diferents línies de la xarxa de l'EMT Palma amb l'objectiu de comprovar in situ la seva adaptació a l'orografia, els girs i la circulació de ciutat. Aquest període de prova permetrà, a més, adaptar millor a la ciutat els 12 busos de 12 metres que arribaran a partir de mitjan mes d'abril a Palma.

El nou bus elèctric forma part de la segona fase de la renovació de la flota de busos de l'EMT Palma i suposa una aposta per una nova tecnologia que permetrà obtenir una millor experiència i un millor coneixement en la transició cap a vehicles més ecològics. En aquest sentit, està previst que a finals de març aquestes mateixes proves es realitzin amb un bus elèctric de 18 metres amb l'objectiu de poder planificar així des de l'EMT Palma l'adquisició de nous busos elèctrics amb més capacitat en la que seria la tercera fase de la renovació de la flota de busos.

Els nous busos de 12 metres disposen de tres portes, 22 seients (quatre per a persones amb mobilitat reduïda), una zona per a cadira de rodes i capacitat per a 70 persones. El bus incorpora una bateria Irizar de 430 kWh i es carregarà a través d'un pantògraf invertit o mitjançant una càrrega de Combo 2. Aquestes bateries tenen una autonomia d'entre 16 i 18 hores.

L'adquisició dels 12 primers busos elèctrics de l'EMT Palma és un dels projectes que han rebut finançament dels fons de la Unió Europea - Next Generation EU - Pla de recuperació, transformació i resiliència, a través del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i compta a més amb finançament a través de la Llei de capitalitat.

Segona fase de la renovació de la flota

Els nous busos elèctrics formen part de la segona fase de renovació de la flota de l'EMT Palma, que suposa l'arribada d'un total de 65 vehicles nous, 44 dels quals són busos de 18 metres impulsats amb gas, la meitat dels quals ja està circulant per Palma, quatre minibusos de 8 metres amb gas natural, el primer dels quals realitza el recorregut de la línia 9 de Son Espanyol, i cinc nous busos de 12 metres d'hidrogen que comencen a arribar aquest mateix mes.

El benefici que aquesta renovació de la flota aportarà al nou servei són els següents:

  • Més d'un 30% més de capacitat
  • Millors freqüències
  • Major puntualitat
  • Millor informació a l'usuari sobre el temps d'arribada del bus
  • Busos més accessibles: l'adquisició de nous busos permetrà a més implementar noves millores d'accessibilitat a la flota per a altres col.lectius amb diversitat funcional.

Objectius UE

La Unió Europea té com a prioritats la digitalització, convertir-se en el primer continent climàticament neutre (Pacte Verd), crear un entorn d'inversió més atractiu i llocs de feina de qualitat (una economia al servei de les persones), la defensa i promoció dels valors de la UE i reforçar la democràcia davant ingerències externes. És a dir, construir una Europa més verda, digital i resilient. Enllaç per a més informació:https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024_es. Els projectes inclosos dins la convocatòria del Ministeri tenen com a objectiu la transició ecològica, la transformació digital, la cohesió social i territorial i la igualtat de gènere.

Data darrera modificació: 18 de maig de 2023