Publicador de continguts


Benestar presenta el nou sistema d'atenció social a les entitats del tercer sector


23 / de juny / 2021

Més d'una vintena de representants del tercer sector han pogut escoltar de primera mà les novetats que implica aquest nou model i que es resumeix en la desburocratització de la feina dels treballadors per tal que puguin acompanyar les persones

Palma, 23 de juny de 2021.- El tinent de batle de Cultura i Benestar Social, Antoni Noguera, i la coordinadora general de l'àrea, Catalina Trobat, han presentat avui el nou model d'atenció social posat en marxa recentment a les entitats del tercer sector. Entre d'altres, avui a la sala d'actes de la Fundació Pilar i Joan Miró hi eren presents Càritas, Intress, Creu Roja, Deixalles, Natzaret o Espiral, a més de tècnics de l'IBAVI, l'IB Dona i la defensora de la ciutadania de Palma, Anna Moilanen.

"El nou model d'atenció social descarrega de burocràcia els treballadors i aposta per l'acompanyament de les persones", ha dit Noguera. "Per a fer-ho possible es creen tres nous serveis: un de triatge, un d'atenció directa sense cita prèvia i una oficina de prestacions; i es posa en marxa una nova línia telefònica per a accedir als serveis socials", ha detallat Trobat.

La lletra menuda del nou model

Amb aquest nou model s'unifica la via d'entrada als serveis socials (que fins ara es feia sempre a través dels centres comunitaris bàsics situats a diferents barris de Palma), gràcies a un telèfon 900 i a tres nous serveis (triatge, atenció directa sense cita prèvia i una oficina de prestacions) que al seu torn resoldrà qüestions burocràtiques o derivarà als centres de serveis comunitaris en cas que sigui necessari.

Aquest nou model garanteix una entrada als serveis socials que evita que cada ciutadà hagi d'adaptar-se a la llista d'espera del centre que li pertoca segons la barriada de residència, indistintament del tipus de demanda. És a dir, permet atendre per vies diferents les urgències de la cobertura de les necessitats bàsiques dels casos més vulnerables. A més de ser més eficaços també farà possible atendre molta més gent: si fins ara s'atenien 100 casos nous a la setmana, el nou model permetrà que n'entrin gairebé 500 cada setmana. A més, posa en marxa una línia d'atenció telefònica (el 900-701-071) que ajudarà a redirigir les peticions que faci la ciutadania. Tot això serà possible gràcies al reforç de gairebé 50 professionals més. "És l'aposta més important que feim des de Benestar Social per a poder atendre la demanda real d'ajuda de les persones que més ho necessiten", ha remarcat Noguera.

Punt de partida

Trobat ha aprofitat l'avinentesa per a explicar que "el context ha pressionat els serveis socials comunitaris bàsics –els municipals– i aquesta reorganització que presentam avui ens permet ser més moderns, àgils i capaços d'absorbir noves demandes que, tot i l'augment de personal, no estan només centrats en l'augment de recursos humans".

El nou model d'organització crea tres serveis nous:

1. EPASS

L'equip de primera atenció social és un servei de triatge dels serveis socials municipals, que actualment té 18 treballadors socials en funcionament, 6 auxiliars que responen al telèfon i atenen entre 100 i 120 demandes noves cada setmana. Avui s'ha inaugurat la seva seu a la plaça d'Espanya de Palma.

La seva tasca és la de fer una primera atenció i valoració en 24 hores; donar informació, orientació i assessorament, a més de derivar i gestionar de forma unificada la llista d'espera. També s'encarrega d'atendre urgències i emergències, derivar els equips territorials i contenir la prestació d'urgència.

2. OAC Social

L'OAC Social és un punt d'atenció directa sense cita prèvia situat a l'edifici dels serveis centrals d'Avingudes que es va posar en marxa el mes de gener. Fins a 4 tècnics, segons la necessitat, s'encarreguen de l'atenció directa i de donar informació, certificats, informes d'accés a prestacions garantides, de vulnerabilitat, etc.

3. Oficina de prestacions

És una oficina on només es gestionaran les ajudes econòmiques municipals d'urgència i les prestacions de cobertura de necessitats bàsiques com l'alimentació o el suport a les despeses d'habitatge. Aquesta oficina també oferirà informació i seguiment d'altres prestacions de dret com la RESOGA o l'IMV, per exemple.

Per a redistribuir el flux de demandes l'Àrea també ha posat en marxa un nou telèfon d'atenció a les persones que volen demanar informació o necessiten ajudes socials més o menys urgents. Es tracta del 900-701-071

Mentrestant, els centres de serveis socials comunitaris bàsics, que són 9, es podran encarregar de l'acompanyament real i de primera mà a cadascuna de les barriades (Ciutat Antiga, Litoral de Llevant, Litoral Nord, Sector Est, Llevant Sud, Nord, Ponent, Mestral i Gregal). Per a accedir-hi caldrà que siguin derivats per algun dels serveis anteriors.

Pel que fa a les seves tasques concretes i als criteris de funcionament, recauen en ells el diagnòstic, els itineraris d'inserció consensuada, l'acompanyament i suport en processos d'inserció, els retorns i l'avaluació de cadascun d'aquests processos, el treball en xarxa i els projectes grupals i comunitaris.

Data darrera modificació: 6 de març de 2023