Publicador de continguts


Cort estima que la tecnificació de l'Àrea de Medi Ambient d'EMAYA proporcionarà un estalvi de 500.000 euros anuals


18 / de setembre / 2012

Andreu Garau, president de l'empresa municipal, confia a completar el 2013 el projecte TAMA, actualment al 30%, per tal d'incrementar la reducció de la despesa i dotar de major eficàcia i eficiència els serveis de recollida i neteja

EMAYA té geoposicionats via satèl.lit tots els contenidors i papereres i els contenidors soterrats disposen de sensors volumètrics per a conèixer-ne la capacitat en temps real i poder optimitzar la planificació de les rutes

Palma, 17 de setembre de 2012.- El tinent de batlia de Medi Ambient i president d'EMAYA, Andreu Garau, ha presentat aquest matí el Projecte de tecnificació implementat a l'Àrea de Medi Ambient (TAMA) d'aquesta empresa municipal per a dotar d'una major eficàcia i guanyar en eficiència en la prestació dels serveis de recollida de residus i neteja viària demandats per la ciutadania. Garau ha dit que, tot i trobar-se implantat en un 30%, l'estalvi anual estimat gràcies a aquest projecte en combustible i manteniment dels vehicles s'estima en 500.000 euros anuals.

Garau ha explicat que EMAYA, que avui compta amb una flota de 352 vehicles, 10.419 contenidors i 5.668 papereres i disposa d'una plantilla de gairebé 900 persones per a atendre els serveis de neteja i recollida de residus, "té geoposicionats tots els contenidors i papereres de la ciutat, és a dir sabem via satèl.lit en quin punt de la ciutat estan ubicats, i tenim instal.lats en un 30%, principalment en els contenidors soterrats, sensors volumètrics per a saber quin estat d'ompliment presenten".

Geoposicionament.- Els diferents sensors ubicats en els contenidors transmeten la informació al centre de comandament, que al seu torn la remet als vehicles de recollida "cosa que ens permet planificar molt millor les rutes. És a dir, d'una banda hi ha un recull de dades de camp i, d'una altra, la integració d'aquestes en un sistema informàtic de geoposicionament per satèl.lit que genera una informació que dóna peu a optimitzar moltíssim els nostres recursos".

Garau ha explicat que el TAMA es va gestar a finals de la passada legislatura, amb l'adquisició de la tecnologia, tot i que no va ser fins a principis d'aquest any "quan es va començar a engranar la maquinària de l'empresa per a poder implementar i conèixer els seus beneficis". En aquest sentit, ha manifestat que es preveu assumir el 100% d'aquesta tecnificació al llarg del 2013, sempre en funció de la disponibilitat pressupostària.

Millores estructurals.- Garau ha destacat que "l'actual 30% ens ha proporcionat una informació prou rellevant per a saber que hem de seguir per aquest camí. Estam aplicant moltíssima tecnologia en un sector que tradicionalment era molt manual i aplicant correctament aquesta tecnologia podem ser molt més eficients i més eficaços. Per això és necessari abordar tot un seguit de canvis estructurals. Una organització en la qual s'incrementen els recursos tecnològics però no canvia la seva estructura es converteix en una organització molt cara. Aquí estam ja en posició de fer determinats canvis estructurals que possibilitin optimitzar aquestes inversions tecnològiques. Això passaria per incorporar a l'equip perfils complementaris, amb una capacitat analítica i d'organització importants, als que fins avui es necessitaven".

Sobre aquest aspecte, ha puntualitzat que la incorporació d'aquesta tecnologia "no té com objectiu reduir personal a excepció d'aquells treballadors que es jubilen o acaben contracte. El que es pretén és, amb els recursos que ara tenim, poder oferir un millor servei i guanyar en competitivitat. A més, tota aquesta tecnologia ens permet poder organitzar serveis d'alt valor afegit d'altres organitzacions o companyies. Evidentment, tenim molt per reorganitzar dins EMAYA, però és cert que tenim potencial suficient per a poder oferir serveis de consultoria com estan fent altres empreses del nostre sector d'àmbit internacional."

Estalvi i rutes més àmplies.- Garau ha revelat que el TAMA "està especialment avançat en la xarxa de contenidors soterrats de Palma, que disposen de sensors volumètrics, el que ens permet saber en temps real si el contenidor és buit o ple, o el seu percentatge d'ompliment. Això ens permet planificar millor les rutes, vinculant l'estat dels contenidors a la capacitat que tenen els vehicles de recollida i, en conseqüència, substituint un tradicional model d'operativitat rígid per un de més flexible, prioritzant la recollida d'aquells contenidors que es troben per sobre del 70% de capacitat. Això implica un important estalvi de combustible, recursos humans i temps de treball, que ens permet, amb els mateixos vehicles, poder realitzar unes rutes molt més àmplies." Garau ha quantificat la previsió d'estalvi en combustible i manteniment en "més de mig milió d'euros anuals".

Amb el TAMA, EMAYA també pot conèixer algunes de les necessitats que poden presentar alguns punts de la ciutat en matèria de neteja i recollida. "Gràcies als sensors volumètrics podem saber quins són els punts que requereixen una millora del servei i atendre aquesta necessitat, bé instal.lant un nou contenidor o bé augmentat la freqüència de recollida en aquesta ruta."

Garau ha recordat que aquesta aposta per la tecnificació ja s'ha vist reflectida amb el desenvolupament, per part del Servei de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions d'EMAYA, d'una aplicació per a smartphone, tablet o PC presentada a finals del passat any i a través de la qual els ciutadans poden notificar al contact center d'EMAYA qualsevol incidència que detectin al carrer. "Si volen transmetre'ns alguna queixa, que aquesta sigui útil i pugui revertir en una millora del servei al ciutadà", ha conclòs.

Data darrera modificació: 13 de març de 2023