Publicador de continguts


EMAYA aposta per la transició ecològica amb projectes de mobilitat sostenible i d'energies renovables per a finançar amb fons europeus


16 / de maig / 2022

L'Ajuntament de Palma, a través de l'empresa pública EMAYA, ha presentat dues iniciatives innovadores al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. Amb els projectes "Palma Renovable" i "Xarxa municipal de càrrega de vehicles elèctrics", Palma participa en la definició de les propostes en matèria d'energia que podran optar a finançament dels fons Next Generation, concretament en la convocatòria de "Models de negoci i projectes singulars de transició energètica a les Illes Balears".

Els dos projectes comparteixen uns objectius comuns d'avançar cap a la transició ecològica, optimitzar els recursos públics i crear llocs de feina d'economia verda. El batle ha remarcat que "l'Ajuntament de Palma consumeix el 20 per cent de l'energia de la ciutat. Per aquest motiu és important apostar per les energies netes". "Gràcies a aquests dos projectes, aconseguirem que l'Ajuntament i els seus organismes consumeixin el 100 per cent de l'electricitat d'energies renovables, a més d'impulsar la mobilitat elèctrica", ha dit. A més, "s'ha de ser valent i apostar de forma clara per la sostenibilitat si volem tenir futur".

El president d'EMAYA ha destacat que es tracta d'iniciatives "innovadores" incloses al PACES i que permetran que "l'administració municipal arribi a l'objectiu d'aconseguir la descarbonització total el 2030".

Projecte Palma Renovable

Concretament, l'objectiu d'aquest projecte és desenvolupar les instal.lacions de generació i emmagatzematge d'energia elèctrica renovable per a proveir el 100% del consum de l'Ajuntament (incloses totes les empreses i organismes municipals) i això descarbonitzarà totalment les activitats municipals abans de 2030.

Això suposa instal.lar una potència de 60 MW d'energia renovable per a generar 120 GWh/any i 24 MW de capacitat d'emmagatzematge d'energia (120 MWh).

La inversió prevista d'aquest projecte és de més de 100 M€ (106.204.000 €). Es preveu crear 60 llocs de feina en la fase d'instal.lació i 20 per a l'explotació.

Aquest projecte suposaria una reducció de costs per a l'Ajuntament de Palma de 10 milions d'euros en la seva factura energètica. A més proporcionaria una independència energètica molt important en l'actual situació geopolítica.

L'execució seria progressiva i podria estar completament finalitzada a principis de 2027.

El Projecte Palma Renovable es concreta en les següents actuacions:

  1. Instal.lacions de generació d'energia
    1. Generació de biogàs a l'EDAR1: central existent actualment, d'una potència de 2 MW, que abasteix una part important del consum propi.
    2. Instal.lacions fotovoltaiques: diversos projectes a tot l'espai disponible (cobertes, terrenys... d'EMAYA, de l'Ajuntament i d'altres). Arribar als 44 MW entre instal.lacions d'autoconsum i de generació.
    3. Central hidroelèctrica de 6 MW per a aprofitar el bot d'aigua entre Cúber i Lloseta.
  2. Instal.lacions d'emmagatzematge d'energia
    1. Central hidroelèctrica reversible del Gorg Blau, de 4 MW, aprofitant el desnivell de 140 m entre els embassaments de Cúber i el Gorg Blau.
    2. Instal.lació de bateries d'ió liti: planta de bateries per a emmagatzematge de l'excedent de la producció de l'energia de les altres instal.lacions. Contribueix a aportar estabilitat. Potència de 24 MW i capacitat d'emmagatzematge 120 MWh, suficients per a 5 hores de funcionament.

Xarxa municipal de càrrega de vehicles elèctrics

En aquest cas l'objectiu és crear una infraestructura pública de 50 estacions a tota la ciutat, amb 2.000 punts de recàrrega semiràpids i ràpids per a vehicles elèctrics. La inversió necessària és de 33 milions d'euros i suposaria la creació de 20 llocs de feina durant la construcció de les instal.lacions i 10 per a la seva explotació.

D'aquesta manera l'Ajuntament contribuiria a promoure la mobilitat elèctrica sostenible, alimentada amb energia solar fotovoltaica. Es tracta d'un projecte innovador i únic, ja que no es coneixen fins ara projectes similars d'altres ajuntaments.

Cada una de les 50 estacions de recàrrega tindria una mitjana de 40 punts de recàrrega dels quals 8 serien del tipus M4 (50 kW) i la resta del tipus M3 (22 kW). Un cotxe elèctric mitjà té una capacitat de 50 kWh, i per tant podrà carregar-se en una hora als punts M4 i en 2 hores als tipus M3. Permeten carregar la bateria del cotxe mentre els usuaris fan gestions, van al cinema, a dinar, a la feina, de compres... La recàrrega completa proporciona una autonomia mitjana de 300 km, corresponents a una setmana d'ús urbà.

El preu estaria taxat, amb un cost per a l'usuari similar al domèstic. Es disposaria també d'una aplicació mòbil per a reservar i pagar els punts de recàrrega.

Les instal.lacions estaran adreçades principalment a usuaris que no comptin amb un punt fix de recàrrega a ca seva o a una plaça d'aparcament. D'aquesta manera es vol democratitzar l'accés als vehicles elèctrics.

Estarien lligats a instal.lacions d'autoconsum, amb pèrgoles de plaques solars fotovoltaiques. En total es preveu la instal.lació de 8 MW amb bateries de liti com a complement. D'aquesta manera la càrrega dels vehicles seria neta i totalment lliure d'emissions.

En el desenvolupament d'aquest projecte es treballa de forma conjunta amb l'Àrea de Mobilitat, d'acord amb el PMUS (Pla de mobilitat urbana sostenible). La proposta és ubicar aquestes "electrolineres" als aparcaments municipals de l'SMAP, als polígons industrials, instal.lacions esportives, zones d'oci i turístiques, etc. La instal.lació dels punts de recàrrega seria progressiva fins al mes de desembre de 2026.

Data darrera modificació: 6 de març de 2023