Publicador de continguts


L'actualització del PMUS 2022-2030 aposta per una Palma més sostenible, eficient, amable i segura


5 / d’abril / 2022

El text, que abastarà del 2022 fins al 2030, comença la seva tramitació perquè s'aprovi de forma inicial al Ple d'abril

S'estructura en set línies estratègiques amb 40 mesures per a fer front a l'emergència climàtica i fomentar modes més sostenibles

Hila: "El PMUS és un pla participat, que marca unes línies estratègiques que permetran avançar en la transformació de Palma perquè sigui una ciutat més sostenible, saludable, amable i segura"

Dalmau: "Volem capgirar la tendència, que la meitat de desplaçaments que encara ara es fan amb cotxe es redueixin i es converteixin en desplaçaments a peu"

Palma, 5 d'abril de 2022.- El batle de Palma, Jose Hila, juntament amb el tinent de batle de Mobilitat Sostenible, Francesc Dalmau, han presentat avui l'actualització del Pla de mobilitat urbana sostenible (2022-2030) que s'ha redactat durant els darrers mesos i que defineix les línies d'actuació en matèria de mobilitat dels pròxims vuit anys, que mantenen els objectius de l'anterior PMUS amb més ambició enfront de l'emergència climàtica en la qual estam immersos i que cerca assolir una mobilitat més neta, amable, sostenible i eficient.

El batle, Jose Hila, ha explicat que "el PMUS és un pla participat, que marca unes línies estratègiques que permetran avançar en la transformació de Palma i, sobretot, aconseguir una ciutat més sostenible, saludable, amable i segura", ha dit i ha avançat que "defineix quines són les línies estratègiques i d'actuació en matèria de mobilitat dels pròxims vuit anys", ha dit.

Dalmau, per la seva banda, ha explicat que aquest PMUS suposa una priorització sobretot dels vianants, de la mobilitat a peu, amb bicicleta i amb transport públic. "Volem capgirar la tendència, que la meitat de desplaçaments que encara ara es fan amb cotxe es redueixin i es converteixin en desplaçaments a peu", ha dit Dalmau.

Punt de partida

El PMUS ha analitzat les dades de mobilitat actuals a Palma amb les següents característiques:

  • Una ciutat que incrementa la població any rere any.
  • Taxes de motorització elevades: 529 turismes/1.000 habitants.
  • Percepció de la bicicleta com a transport més eficient.
  • Increment de la mobilitat a peu: 8%.
  • El 85% de la població té una línia de l'EMT Palma a menys de 5 minuts i una freqüència mínima de 10 minuts.

Què cerca el PMUS? Una distribució de les diferents formes de moure's per la ciutat i per això proposa mesures per a promoure aquest canvi amb alternatives viables.

Dades de distribució modal el 2030. Amb aquest transvasament s'hauria d'aconseguir el 2030:

  • Reducció d'un 9% en vehicle privat (del 45 al 36 per cent)
  • Creixement del transport públic en un 5% (del 13 al 18 per cent)
  • Creixement VMP en 1,2% (del 0,8 al 2 per cent)
  • Creixement de la bici en un 0,8 % (de l'1,2 al 2 per cent)
  • Creixement dels desplaçaments a peu en un 2%: del 40 al 42 per cent.

Què es vol aconseguir amb el PMUS?

  • Reducció de les emissions de CO2 23%-40%
  • Menys contaminació acústica: menys de 53 dBA de mitjana diaris
  • Assolir el límit del'OMS d'emissions: 30 µg/m³
  • 80% de la ciutadania resti a menys de 350 metres d'una xarxa bàsica de vianants i/o ciclista
  • 90% de la població estigui a prop del transport públic, amb una freqüència de 10 minuts de mitjana
  • Reduir al màxim els accidents greus.

Línies estratègiques

A partir d'aquest punt de partida es plantegen set línies estratègiques per tal de disminuir l'ús del vehicle privat i integrar la mobilitat motoritzada essencial –aquella per a la qual no existeix una alternativa– a l'entorn urbà.

El PMUS aglutina 40 accions estructurades en 7 eixos a executar els pròxims vuit anys, que tenen un pressupost de 88 milions d'euros, un 53% del qual es destina a millorar l'oferta per a vianants.

Línia 1. Transformar Palma en la ciutat dels 15 minuts millorant la qualitat de l'espai públic

  • Que tota la població tengui a cinc minuts a peu (menys de 350 metres) un eix de qualitat per a vianants (voreres amples i accessibles) que la connecti amb la resta de la ciutat.
  • Crear centres de barris que siguin focus d'activitat social i econòmica.
  • Implantar entorns escolars protegits que millorin la seguretat viària dels infants i promoguin els desplaçaments a peu (s'actuaria a més de 1.500 Ha, el 8% de Palma).
  • Garantir l'accessibilitat universal als itineraris per a vianants.

Línia 2. Millorar el servei del transport públic

EMT Palma:

  • Nous corredors de transport públic amb bus reforçant els corredors d'alta demanda.
  • Creació de 12 quilòmetres més de nous carrils bus: s'arriba als 17 quilòmetres de carril bus.
  • Priorització semafòrica del bus.
  • Millora de la informació a l'usuari del bus.

Sector del taxi:

  • Millorar el servei de taxi: digitalització del servei

Línia 3. Potenciar la bicicleta

  • Completar la xarxa d'itineraris ciclista i de VMP (prioritzar carril bici a la calçada i crear 54,2 km nous d'eixos ciclistes que se sumarien als 95 actuals).
  • Augmentar el nombre d'aparcament per a bicicletes i VMP.
  • Ampliar el sistema de bicicleta pública

Línia 4. Pacificació del trànsit

Ampliació de l'ORA a aquells barris que compleixen uns requisits: saturació de l'estacionament en calçada durant el dia, oferta de transport públic adient, viatges procedents de fora de la via de cintura. Exemple: completar el barri de Santa Catalina, el Camp d'en Serralta, el Fortí, Bons Aires, Pere Garau i Foners. Nou barri: un tram del Camp Redó i Plaça de Toros.

La proposta és ampliar 12.000 places, que s'afegiran a les 12.000 existents:

  • Augmentar la dotació d'aparcaments fora de la calçada per a residents. Creació d'entre 5.000 i 10.000 noves places d'aparcament pera residents (10 nous aparcaments).
  • Nous aparcaments dissuasius (6 de nous) que amb els ja existents tindrien una capacitat de 5.000 places.

Línia 5. Optimització de càrregues i descàrregues

Optimització de l'ús dels càrregues i descàrregues, adaptant la ubicació i el funcionament a les necessitats del sector. Elaboració d'un Pla de distribució urbana de mercaderies i implantació d'instruments tecnològics per a controlar la màxima durada de l'estacionament.

Línia 6. Canvi cap a energies més netes

  • Implantació de la zona de baixes emissions al centre de la ciutat on hi ha una excel.lent oferta de transport públic. Objectiu: millorar la qualitat de l'aire reduint les emissions de CO2 provocades pel trànsit. Limitació d'accés als vehicles més contaminants.
  • Promoure l'ús dels vehicles de baixes emissions en el transport públic urbà.
  • Renovació de la flota de vehicles municipals amb criteris ecològics.
  • Criteris mediambientals a la tarifació de l'ORA.
  • Regular la localització de punts de càrrega i promoure la implantació de gasineres i hidrogeneres.

Línia 7. Actuacions i objectius

  • Donar continuïtat a la Taula de la Mobilitat.
  • Promoure camins escolars segurs als centres escolars.
  • Promoure plans de transport al treball i convenis als grans centres generadors de mobilitat.
  • Redactar i executar un pla local de seguretat viària.

Procés participatiu

L'actualització del PMUS es presentà ahir a III Taula de la Mobilitat, que es va celebrar en format presencial a la sala de plens i la previsió és que s'aprovi inicialment al ple d'aquest mes d'abril.

L'actualització del PMUS ha estat redactada per consultora Doymo de la mà de diferents organismes i entitats col.laboradores com l'SMAP, l'EMT, EMAYA, la Policia Local i el Govern Balear.

Així mateix, integra informació de les aportacions rebudes a partir d'entrevistes i reunions amb el teixit empresarial, associacions i entitats multidisciplinàries:

  • Transport:
    • Associació de Distribuïdors de Palma - ADED
    • AEVAB. Associació Empresarial de Lloguer de Vehicles
    • Federació de Transports FEBT/CAEB
    • Associació Sindical d'Autònoms del Taxi de Mallorca
    • DGT
  • Grups polítics:
    • Partit Popular
    • Ciudadanos
    • VOX
    • PSOE
    • Podem Palma
    • Més-Estimam Palma
  • Sindicats:
    • UGT
    • USO
    • CCOO
  • Entitats ecologistes:
    • GOB
    • Greenpeace
  • Sector educatiu:
    • Delegat del rector de la Universitat Saludable i Campus Illes Balears
    • Universitat de les Illes Balears
    • Federació d'Associacions de Pares i Mares FAPA Mallorca
    • Associacions de persones amb mobilitat reduïda
    • ASPROM
    • ASPACE
  • Altres:
    • Biciciutat
    • Amics del Ferrocarril
    • Associacions de veïns
    • ARCA. Associació per la Revitalització dels Centres Antics
    • Vianants en Lluita
    • Col.legi d'Enginyers de Camins
    • PIMECO. Patronal d'empreses minoristes
    • Palma XXI
    • Federació d'Associacions de Veïns de Palma

Data darrera modificació: 6 de març de 2023