Publicador de continguts


L'Ajuntament habilita el Registre Electrònic General únic i interoperable


27 / d’abril / 2021

Palma, 27 d'abril de 2021.- L'Ajuntament de Palma ha habilitat el nou Registre electrònic General, un nou sistema que compleix les normatives estatals per a les administracions públiques, tal com marquen la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. D'aquesta manera, des del 2 d'abril les persones jurídiques (associacions, entitats...) han de fer els seus tràmits amb l'Ajuntament de forma telemàtica. Les àrees de Participació i Govern Interior, i d'Economia, Hisenda i Innovació són les que duen a terme la implementació d'aquest sistema electrònic.

Per al batle "l'objectiu a llarg termini és deixar de banda el paper i que tots els tràmits es facin de forma telemàtica". Començam aquest camí amb el registre electrònic i anirem assolint les diferents fites que se'ns presentin per a facilitar a la ciutadania els seus tràmits amb l'Ajuntament", segons Hila.

A la seva intervenció, Hila ha recordat que el 2019 es feren 116.104 registres d'entrada, dels quals 13.479 foren telemàtics; això és un 11,6%. El 2020 ¿malgrat els mesos que les OAC tancaren per mor de la pandèmia del covid-19¿ aquesta xifra augmentà fins al 23,4% dels 86.853 tràmits que es feren (és a dir, 20.360 foren telemàtics).

El regidor de Participació Ciutadana i Govern Interior, Alberto Jarabo, ha explicat que "suposa una modificació del sistema de treball de les diferents àrees de l'Ajuntament que beneficia els ciutadans. Des de l'Àrea de Participació Ciutadana hem fet els mesos de març i abril fins a 10 sessions de formació dirigides a associacions i entitats per tal d'explicar-los com aconseguir el certificat digital". En total 37 associacions de veïnats i 62 entitats inscrites a Registre d'Entitats Municipals (REMEC) s'han beneficiat d'aquestes sessions formatives.

Segons ha explicat el regidor d'Economia, Hisenda, Innovació i Funció Pública, Adrián García, "som davant un procés de modernització i de transformació que modificarà la filosofia de gestió del consistori. Amb aquest registre evitarem que els ciutadans s'hagin de desplaçar a l'Ajuntament i, que si ho fan, sigui per a parlar amb els funcionaris i no per a fer tràmits ordinaris que podran resoldre des de casa".

L'encarregada de desenvolupar aquest registre ha estat l'Oficina Tècnica d'Administració Electrònica (OTAE). Està integrada pel secretari, Qualitat, l'Arxiu i l'Institut Municipal d'Innovació. També hi ha participat Atenció a la Ciutadania. El registre electrònic ja existia a l'Ajuntament i, de forma voluntària, es podien iniciar els tràmits, però el sistema que hi havia no permetia complir els requeriments que ara es demanen. Ara, però, i basant-se en la normativa, el Registre ha de ser únic i interoperable amb els registres de la resta d'administracions, una qüestió que ha implicat un canvi en el sistema.

Beneficis

El registre telemàtic de les sol.licituds, comunicacions i escrits permet estalviar temps i desplaçaments i relacionar-se amb l'Administració de manera més àgil. Té, a més, un avantatge afegit i és que permet el registre cada dia de l'any, durant les 24 hores.

Les persones jurídiques, entitats sense personalitat jurídica, les persones que exerceixen una activitat professional per a la qual es requereix la col.legiació obligatòria i els empleats de les administracions públiques hauran de relacionar-se sempre amb l'Administració pública mitjançant la Seu Electrònica, com indica la Llei.

Les persones físiques (ciutadans o ciutadanes particulars) poden escollir en tot moment si es comuniquen amb les administracions públiques a través de mitjans electrònics o de manera presencial per a fer qualsevol tràmit.

Així mateix, si un ciutadà necessita assistència presencial es podrà dirigir a qualsevol oficina d'atenció a la ciutadania (OAC), que a partir d'ara esdevindran oficines d'assistència pel que fa al Registre, on s'ajudarà els ciutadans que encara no hagin aconseguit la seva acreditació digital per a accedir al Registre Electrònic. Tota la documentació que es presenti a partir d'ara l'haurà de digitalitzar l'Ajuntament i s'incorporarà al Registre Electrònic General Municipal.

Com es pot fer

El registre dels documents de manera telemàtica es pot fer a través de la Seu Electrònica de l'Ajuntament (https://seuelectronica.palma.cat) o mitjançant el Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat a través de la xarxa Sara, que és una eina de l'Estat (https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do).

Finalitza així la implantació de l'eina gratuïta de l'Estat de registre electrònic GEISER, que ja fan servir altres administracions públiques, entre les quals entitats locals. Es tracta d'una de les fites establertes al full de ruta de l'administració electrònica de l'Ajuntament de Palma. Es durà a terme en diferents fases. Les següents són de caràcter intern i suposaran l'adaptació d'aquest recurs a les necessitats de les diferents àrees del consistori.

Un cop instal.lat el sistema de registre electrònic, el procediment es completa amb la gestió digital dels expedients dins l'Ajuntament. Actualment, l'Institut Municipal d'Innovació (IMI) treballa per a fer compatibles per complet el Registre Electrònic amb les diferents aplicacions corporatives municipals, que són les eines diàries de feina que utilitza el funcionariat. Aquest procés de vinculació, quan estigui complet amb tots els sistemes electrònics interns dels departaments, permetrà agilitzar la tramitació dels expedients i realitzar-la per complet en format digital. El procediment electrònic culminarà amb l'arxiu digital.

Data darrera modificació: 30 de maig de 2023