Publicador de contenidos


Model de Ciutat i COAIB ultimen la Guia que ajudarà a reduir els terminis dels expedients urbanístics


28 marzo de 2023

La regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat ha comparegut en roda de premsa per a explicar les novetats en relació amb el Conveni de col.laboració entre l'Ajuntament de Palma i el Col.legi Oficial d'Arquitectes de les Illes Balears (COAIB).

Segons Truyol, "el Conveni servirà, una vegada que estiguin les seves 2 fases completes, per a reduir la tramitació d'expedients."

El president de la demarcació de Mallorca del COAIB, Joan Cerdà, ha volgut valorar la feina feta amb els tècnics municipals, ja que, segons Cerdà, "és vigent una taula bilateral de treball que es reuneix un cop al mes, a més de les reunions i contactes periòdics de tipus tècnic entre els departaments responsables de les dues institucions". En aquesta línia, en el COAIB es va posar en marxa l'Oficina d'Ajuda a la Tramitació (OAT), un servei d'assessorament tècnic per als col.legiats.

Cerdà ha afegit que, "a partir d'ara treballarem implementant i actualitzant aquesta documentació periòdicament per a més endavant poder emetre informes des del COAIB per als col.legiats que s'hi vulguin acollir, fent la gestió directament amb ells, i facilitant així que els projectes passin directament a informe urbanístic".

Aquesta Guia representa la culminació de la primera fase del treball conjunt entre l'Ajuntament i el Col.legi Oficial d'Arquitectes de les Illes Balears, segons el que estableix el Conveni de col.laboració mútua signat el juny de l'any passat sobre la base de la Llei 2/2020 del Govern Balear.

Per part de l'Ajuntament s'està treballant també en projectes de col.laboració amb altres col.legis professionals, però, tenint en compte que més del 90% dels projectes d'obra que necessiten llicència municipal estan redactats per arquitectes, es considera molt important aquest avanç, que ha de permetre la reducció progressiva dels terminis de tramitació.

La Guia inclou les pautes necessàries per a facilitar el compliment de la normativa i també la supervisió dels projectes, fent especial atenció a la casuística relativa a les autoritzacions prèvies d'altres administracions, cercant que aquestes es puguin tramitar de forma anticipada o en paral.lel a la tramitació de la llicència d'obres de l'Ajuntament. Se cerca així reduir temps i també facilitar que els projectes siguin complets, evitant deficiències amb el consegüent retard que això suposa.

En una segona fase, es preveu que des del COAIB es pugui posar en marxa un procediment vinculat al Conveni. Aquest procediment permetrà que sigui el mateix COAIB qui revisi algunes de les consideracions tècniques que ha de recollir tot projecte. D'aquesta manera, les peticions i tràmits que es facin a l'Ajuntament ja hauran estat revisades i treballades, fet que garantirà la qualitat, la millora del servei i l'agilitat en les seves aprovacions perquè se'n podrà reduir el temps d'estudi.

Aquest procediment podria incloure un informe d'integritat documental i un informe d'idoneïtat tècnica, tancant així la proposta que es va fer al Conveni, optimitzant els recursos d'Ajuntament i COAIB i avançant, com ja s'ha explicat amb anterioritat, de forma definitiva cap a una tramitació molt més àgil de les llicències.

Quant als terminis actuals de tramitació, cal dir que el temps varia de forma important en funció de les característiques del projecte o dels informes o llicències previs necessaris d'altres administracions, però que, en el cas de projectes sense deficiències, actualment s'han aconseguit reduccions significatives de terminis i per exemple ja des de finals de l'any passat els projectes de Centre Històric sense deficiències s'estan tramitant en el termini de 3 mesos que marca la llei.

Aquesta Guia que avui presentam té l'objectiu que tots els projectes es presentin sense deficiències. D'aquesta manera es reduiran automàticament els terminis, que suposaria atorgar les llicències per part de l'Ajuntament en un termini entre 3 i 6 mesos.

Per això és tan important que tots els professionals coneguin aquesta Guia i l'apliquin. Aquesta és una mostra de la necessària col.laboració entre el sector professional i l'Ajuntament de Palma, per a millorar i agilitzar les tramitacions de llicències.

Per part de l'Ajuntament s'han fet esforços per a la simplificació de la tramitació, però encara queda recorregut de millora, al qual es preveu que pugui ajudar de forma significativa la incorporació de l'expedient electrònic que s'espera que es pugui tenir el 2024 a l'Ajuntament, i també passes com la que avui donam de la mà del Col.legi d'Arquitectes.

Fecha última modificación: 18 de mayo de 2023