Publicador de contenidos


Palma s'adhereix a la petició formulada per onze ciutats europees perquè tots els busos que es comercialitzin l'any 2027 siguin nets i sense emissions


31 octubre de 2022

Aquesta carta reclama als legisladors de la UE mesures per a evitar que es puguin comercialitzar busos de combustió amb motiu de l'increment de la demanda de busos elèctrics

L'escrit, que s'ha enviat a diferents membres de la Comissió Europea aquesta setmana, alerta de la necessitat de fixar un objectiu comú per a donar confiança als fabricants i assegurar així preus barats i la major disponibilitat d'autobusos amb zero emissions

Dalmau: "El compromís de l'EMT Palma d'abandonar progressivament el dièsel és clar però cal que la indústria aposti clarament perquè els preus siguin assequibles. A un preu competitiu totes les empreses de transport apostaríem per busos amb zero emissions"

Palma, 1 de novembre de 2022.- Palma, a través de l'EMT Palma, s'ha sumat a les onze ciutats europees que han fet una crida als legisladors de la Unió Europea reclamant que l'any 2027 únicament es puguin comercialitzar busos nets i sense emissions. Aquesta carta, que ja han signat altres ciutats com París, Hamburg, Milà i a l'Estat espanyol Barcelona, València, Sevilla o Màlaga, assenyala que si no s'actua a nivell de la Unió Europea la demanda d'autobusos urbans amb zero emissions no es veurà corresposta amb l'oferta.

En aquest sentit, el tinent de batle de Mobilitat Sostenible, Francesc Dalmau, recorda la importància que "la indústria aposti clarament perquè la renovació de la flota cap a vehicles amb zero emissions sigui a preus assequibles". "El compromís de l'EMT Palma per l'abandonament progressiu del dièsel és clar, a un preu competitiu totes les empreses de transport apostaríem per busos amb zero emissions", explica.

La carta s'ha enviat aquests dies al vicepresident executiu de la Comissió Europea, Frans Timmermans; a Thierry Bretan, comissari de Mercat Interior; a Virginijus Sinkevicius, comissari de Medi Ambient, Oceans i Pesca; a Adina Valean, comissària de Transports; i a Stella Kyriakides, comissària de Salut i Seguretat Alimentària.

Aquest fet, continua la carta, "podria posar en perill els compromisos de les ciutats més preocupades pel medi ambient i exposaria els ciutadans als efectes nocius de la contaminació atmosfèrica durant més temps", diuen.

Del 16 al 23 per cent de vehicles matriculats

En aquest sentit, la missiva alerta que la manca de disponibilitat i el fet que els preus s'hagin encarit per la manca d'oferta de zero emissions pot fer que "les ciutats es vegin obligades a comprar busos amb motor de combustió".

Els vehicles de zero emissions varen representar el 23% dels nous busos urbans matriculats a la Unió Europea l'any 2021, enfront del 16% l'any 2020. En aquest sentit, les ciutats afirmen que aquesta taxa de creixement mostra que una possible transició a les emissions zero és possible si es disposa dels vehicles.

L'any 2025 més de 40 grans ciutats europees adquiriran únicament busos d'emissions zero i aquest nombre s'incrementarà a mesura que les autoritats locals intentin abandonar els combustibles fòssils. Alguns dels fabricants d'autobusos tradicionals estan fent una passa endavant: Daimler i Man, per exemple, s'han compromès que tots els busos urbans siguin de zero emissions l'any 2030.

El director de transport de mercaderies de Transport and Enviroment, James Nix, afirma que "les ciutats volen busos elèctrics per a protegir la salut dels seus ciutadans però sovint no estan disponibles a l'escala necessària o a preus assequibles". "La UE ha d'intervenir urgentment i fixar un objectiu clar per a quan tots els busos urbans hagin de ser de zero emissions. Això ajudarà als fabricants a invertir amb confiança en la producció fent que els busos nets estiguin àmpliament disponibles i siguin més barats", diu.

Per al responsable de transport i mobilitat d'ECOEDES, Cristian Quílez, "és una satisfacció veure ciutats espanyoles compromeses amb la transformació de la mobilitat i preocupades per a millorar la qualitat de l'aire" i fa una crida perquè altres ciutats espanyoles s'adhereixin a aquesta crida. "Esperam que la Unió Europea faci seva aquesta petició a la revisió dels estàndards i Espanya s'hi alineï favorablement", diu.

Fecha última modificación: 6 de marzo de 2023